miercuri, 14 octombrie 2015

PROFESORII RĂGUŞIŢI


În primele săptămâni şcolare se aud mai multe Doamne profesoare răguşite. Boala profesională, desigur! Stimaţi Domni, scuzaţi, nu v-am auzit niciodată răguşiţi! :)))
Poate ar fi bine să încercăm să vorbim mai puţin şi să inspirăm mai mult. Să ne facem pauze vocale cât mai multe, în proporţii de 30% voce şi 70 % tăcere.
Metoda cea mai bună pentru a pregăti o lecţie în care să vorbeşti mai puţin este cea bazată pe autonomie. Autonomia elevilor! Proiectul lecţiei trebuie să fie construit foarte bine din timp ca să poţi vorbi mai puţin.
O concluzie simplă: Proiectarea eficientă este salvarea noastră! O proiectare centrată pe activități de grup, pe sarcini de instruire reciprocă a învățării. Atunci când apar multe întrebări, învățăm elevii să se ajute reciproc, arătăm cine poate răspunde în locul nostru.
Lecția modernă este concepută  altfel decât profesorul să fie aducător de  informații, sau să joace rolul de prezentator TV.
Profesorul este cel care monitorizează învățarea independentă sau reciprocă a elevilor. A monitoriza înseamnă a răspunde la întrebările elevilor sau a pune întrebări facilitatoare, astfel încât elevul să aibă satisfacția descoperirii. Sensul cuvântului moderator este cel mai binevenit profesorului modern, căci în ipostaza dată el încearcă să proiecteze lecția pe luări de cuvânt.

O lecție fără profesor are multe mijloace didactice, tot felul de fișe, postere, planșe, iar cel mai important este algoritmul de lucru pe care îl poate primi un lider de grup și unde este scris absolut totul ce trebuie să facă elevul timp de o lecție, inclusiv timpul rezervat anumitor activități. 

Fragment din cartea Școala fără profesor?!

Niciun comentariu:

A apărut o eroare în acest obiect gadget