În primele săptămâni
şcolare se aud mai multe Doamne profesoare răguşite. Boala profesională,
desigur! Stimaţi Domni, scuzaţi, nu v-am auzit niciodată răguşiţi! :)))
Poate ar fi bine să
încercăm să vorbim mai puţin şi să inspirăm mai mult. Să ne facem pauze vocale
cât mai multe, în proporţii de 30% voce şi 70 % tăcere.
Metoda cea mai bună pentru
a pregăti o lecţie în care să vorbeşti mai puţin este cea bazată pe autonomie.
Autonomia elevilor! Proiectul lecţiei trebuie să fie construit foarte bine din
timp ca să poţi vorbi mai puţin.
O concluzie simplă:
Proiectarea eficientă este salvarea noastră! O proiectare centrată pe
activități de grup, pe sarcini de instruire reciprocă a învățării. Atunci când
apar multe întrebări, învățăm elevii să se ajute reciproc, arătăm cine poate
răspunde în locul nostru.
Lecția modernă este
concepută altfel decât profesorul să fie
aducător de informații, sau să joace
rolul de prezentator TV.
Profesorul este cel care
monitorizează învățarea independentă sau reciprocă a elevilor. A monitoriza
înseamnă a răspunde la întrebările elevilor sau a pune întrebări facilitatoare,
astfel încât elevul să aibă satisfacția descoperirii. Sensul cuvântului
moderator este cel mai binevenit profesorului modern, căci în ipostaza dată el
încearcă să proiecteze lecția pe luări de cuvânt.
O lecție fără profesor are
multe mijloace didactice, tot felul de fișe, postere, planșe, iar cel mai
important este algoritmul de lucru pe care îl poate primi un lider de grup și
unde este scris absolut totul ce trebuie să facă elevul timp de o lecție,
inclusiv timpul rezervat anumitor activități.
Fragment din cartea Școala fără profesor?!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu