„Generația de copii noi este alta decât celelalte”. Tot mai des auzim de la
profesori un oftat precum că elevii de azi sunt greu educabili, că nu te
ascultă, că sunt libertini, că își cunosc prea mult drepturile, că sunt nerespectuoși
cu profesorii, că răspund înapoi, că fac ce vreau etc. După caracteristicile
făcute azi, vreo 20 de ani în urmă am fi putut avea școli speciale mai multe
decât școli normale. Diagnosticul ar fi fost copii cu delicvență juvenilă. Dar,
acesta este un mit creat din imposibilitatea schimbării.
Ce frumos spus că sunt libertini! Libertatea este o caracteristică a
societății bazată pe cunoaștere. Cum poți să cunoști fiind constrâns sau mereu
pus în rame de reguli? Regula trebuie stabilită constructiv și nu impusă!
Nu te ascultă? Ce oare? Posibil niște comenzi! Este 1 septembrie și Doamna
Învățătoare de clasa 1 începe dresajul. Poziția corectă în bancă, mersul pe
culoar, ridicatul în picioare atunci când intră la lecție un oaspete (apropo,
ce caută oaspetele în timpul lecției?). Continuă lecțiile de dresaj prin
ridicatul mâinii, cu explicarea că răspunsul trebuie să fie deplin, că mai
întâi vorbește învățătoarea apoi copilul... etc. În toate acestea lipsește
ceva. Încercăm să prășim un ogor cu
sapa.
Copiii de azi sunt mai rapizi decât avioanele, deci nu putem să lucrăm cu
metode vechi uneori sovietice și să educăm generații noi.
Copiii de azi de la naștere cunosc butonul F5, iar noi mergem la cursuri de
formare profesională continuă de vreo 2 săptămâni pentru fiecare buton. Deci,
mă întreb cum poate un profesor care nu se adaptează cerințelor generației de
copii să activeze în școală?
Metoda centrală de educație a copiilor de azi este persuasiunea. Pentru a
fi persuasiv trebuie să fii un profesor carismatic, să te faci auzit, să
inspiri copilul, să-l faci curios, să fii inteligent emoțional, să zâmbești cât
mai des. Orice teoremă poate fi învățată ușor dacă știi să-l convingi pe copil!
Am întâlnit copii și adolescenți de azi mai deștepți decât unii profesori.
Aveam impresia că explicându-le vreo 2 ore structura simplă a lecției, ar putea
fără complicații să fie mai bun decât un profesor.
Sunt atât de inspirată și cred în copiii de azi încât devin și mai
optimistă! Cunosc bine limbile străine, sunt comunicabili, sunt curioși. Nu
există copii răi, există metode greșite de educație. Există profesori care nu
acceptă să-și schimbe atitudinea față de viață, față de noile orientări ale
psihologiei. Există profesori, care vin la școală pentru un salariu, așa mic
cum e. Mă tem să mă gândesc că ei vor mai mult.
Deci, generația de copii nu este grea educabilă. Noi suntem greu de
schimbat. E timpul, altfel cine știe, vine o revoluție a copiilor și Școala va rămâne
cu-adevărat fără profesori!
Fragment din cartea Școala fără profesor?!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu