MEMORIU DE ACTIVITATE
CENTRUL EDUCAŢIONAL PRO DIDACTICA
Formator: Dr. Marin Mariana
Subiectul:
- Lecția modernă de limba română.
- Didactica
disciplinei limba şi literaturii române din perspective curriculumului
modernizat.
Perioada de
desfăşurare, instituţia, localitatea:
Octombrie, 2011, Râşcani, Soroca, Donduşeni
Nr. persoane:
(lista se anexează)
SCOPUL
ACTIVITĂŢII:
Formare de competenţe
profesionale în didactica limbii şi literaturii române (clasele I-IV) din perspectiva curriculumului modernizat.
OBIECTIVELE ACTIVITĂŢII:
·
Să
stabilească modalităţile de eficientizare a lecţiilor de limba română la
treapta primară de învățământ;
·
Să
proiecteze activităţile într-o manieră eficientă, modernă, axată pe competenţe;
·
Să
manifeste competenţe de evaluare şi autoevaluare a strategiilor didactice interactive;
·
Să
elaboreze secvenţe didactice de integrare a strategiilor didactice interactive
ce contribuie la formarea de competenţe.
Metode
şi tehnici aplicate:
Prezintă-mă! (GPP); „Ştiu, vreau să ştiu, am aflat”; Brainstorming cu mapa
de imagini; „Ilustrează prin desen cele auzite”; Tehnica „Mesajul în
pahar”; Joc de rol Salata;
Poster Turnuleţ; Clustering cu
colţuri; Audiţia problematizată: Pensula
muzicală, Textul şi muzica, Vocea magică; Joc suprarealist; Cercul de idei
cu imagine; Comunicare nonstop; Zidul chinezesc; Inteligenţele multiple;
Pălăriile gânditoare; Interviul în trei trepte; Tehnica 3 idei principale;
Constatatorii, Scepticii, Optimiştii; Târgul de idei, Licitaţia de idei, etc.
EVALUAREA INIŢIALĂ PRIN ANALIZA DE NEVOI
(SINTEZĂ):
Pro
Seminarul realizat în
prima sesiune a derulat din perspectiva a două deziderate: Cunoaşterea şi motivarea cursanţilor pentru activitatea de formare
continuă.
S-a constatat
necesitatea abordării ştiinţifico-didactice a conceptului de competenţă, care
de la bun început a părut a fi mai anevoios de perceput. Activitatea Ştiu. Vreau să ştiu. Învăţ a mobilizat
activitatea de cunoaştere şi în scurt timp formabilii au intrat în posesia
instrumentarului teoretic pentru a conştientiza demersul experimental.
Stabilirea reperelor de bază a domeniilor de
competenţe-cheie a constituit baza motivaţională a trainingului şi s-a axat pe
realizarea convingerilor proprii în valori psiho-pedagogice.
ACTIVITĂŢILE PROIECTATE:
|
REALIZARE:
|
Prelegere problematizantă
|
S-a desfăşurat creativ, energic;
Aşteptările au conturat achiziţia de strategii interactive noi,
informaţia inovaţională, modalităţile de implementare, cunoaşterea colegilor;
precum şi necesitatea de a urmări formarea competenţei, fără ca să ocolim
obiectivele care sunt un demers necesar.
|
|
Formabilii au dedus ideea că fiecare lecţie netradiţională trebuie să fie
tradiţională, întrucât sala de clasă poate deveni o închisoare pentru elevi,
dacă în ea persistă stilul de predare clasic.
|
|
Învăţătorii au construit o agendă cu notiţe paralele în care au
reformulat unele obiective operaţionale greşite, punând accentul pe elev în
calitatea lui de formabil şi neapărat au respectat modelul propus de
cercetătorii Mager şi Landsheer.
|
|
Modelul propus pentru clasa I a
fost analizat prin dezbateri, unele păreri au fost confruntate cu cerinţele
curriculare. Învăţătorii au construit un tabel similar pentru clasa a II-a.
|
|
Cursanţii au formulat concluzii cu privire la etapele de formare a
competenţei, au dedus că aceasta nu
este direct observabilă, că o subcometenţă trebuie să fie planificată pe
parcursul unui an de cel puțin 3 ori ca să corespundă modelului de formare a
competenţei. Prin tehnica 3-2-1 au stabilit priorităţile lecției de limba română în raport
cu sistemul general de lecţii.
|
|
Participanţii au trecut
în revistă tehnicile propuse în suportul de curs, iar prin tehnica
preferinţelor au ales să discutăm despre efectele formative şi posibilităţile
de realizare în cadrul orelor de comunicare a următoarelor tehnici: „Asocieri libere”„Agenda
cu notiţe paralele” „Lanţuri asociative” „Pixul în pahar”„Acvarium” Pagina de jurnal.
|
|
Formabilii au fost solicitaţi să construiască schematic proiectul pentru
o unitate de învăţare şi să stabilească locul destinat orelor de compoziţie.
S-a constatat că unii învăţători solicită ca temă pentru acasă - compunerea. S-a stabilit cerinţele pentru
lecţiile date şi s-a lucrat pe modelul celor 5 de „NU”.
|
|
A fost propus ABECEul metodic al lecţiilor de Tainele cărţii. Învăţătorii
au formulat concluzii şi au împărtăşit din propria experienţă idei cu privire
la realizarea acestora. A fost apreciată cel mai mult tehnica Calendarul de
lectură.
|
INTERESUL CURSANŢILOR PENTRU SUBIECTUL
STUDIAT:
Strategiile didactice utilizate în vederea
formării de competenţe de comunicare orală, de comunicare scrisă, de lectură şi
de cercetare au fost acceptate de către
învăţători, iar în cadrul debifărilor au fost trasate anumite concluzii:
- a se
pune accent mai mare pe tehnicile ce solicită actualizarea
experienţei de viaţă şi estetică a elevilor,
- a prelua ideea creării unui climat
favorabil învăţării;
- a
implica elevii în activitatea de autoînvăţare şi învăţare
reciprocă ;
- a încerca şi realiza modificarea,
dezvoltării şi perfecţionării stilului didactic ;
- a transforma sălile de clasă în
adevărate ateliere de lucru şi învăţare pentru elevi;
ACTIVISMUL, GRADUL
DE IMPLICARE PERSONALĂ A CURSANŢILOR:
Proiectarea
demersului instrucţional a prevăzut implicarea fiecărui participant al
trainingului de formare. În acest sens au fost valorificate competenţele de exprimare artistică;
competenţele de comunicare şi relaţionare, competenţele psiho-sociale, prin
capacităţile de adaptare rapidă la sarcinile propuse; prin valorificarea
metodelor şi tehnicilor de cunoaştere şi activizare a elevilor.
DIFICULTĂŢI /PROBLEME:
Nu am constatat.
S-a lucrat un pic
mai dificil, pentru că nu am avut curriculumul şi manuale.
DINAMICA / EVOLUŢIA GRUPULUI:
Grupul de cursanţi a demonstrat o achiziţie motivată, proiectând demersuri
didactice bazate pe concepte
ştiinţifico-metodice, valorificând nevoia de schimbare, de trecere de la o pedagogie
bazată pe cunoştinţe la una bazată pe competenţe.
OBIECTIVELE REALIZATE (NIVELUL LOR DE REALIZARE)
Obiective:
|
Nivel de realizare
|
·
Să
stabilească modalităţile de eficientizare a de limba română;
·
Să
proiecteze activităţile într-o manieră eficientă, modernă, axată pe
competenţe;
·
Să manifeste
competenţe de evaluare şi autoevaluare a
strategiilor didactice interactive;
·
Să
elaboreze secvenţe didactice de integrare a strategiilor didactice
interactive ce contribuie la formarea de competenţe.
|
Excelent
Bine
Excelent
Bine
|
CE CARACTERISTICI SPECIFICE AŢI REMARCAT LA GRUPUL DE FORMABILI?
Grupurile de cadre didactice au avut întrebări destule, în acelaşi timp au
prezentat un grad de pregătire bun. Ceea s-a remarcat este că unii învăţători
au fost formatori în vara aceasta, fiind formaţi la IŞE. În acest sens s-a
format un grup eterogen, iar lista de întrebări era diferită. Pentru unii era
importantă clarificarea noţiunilor ce ţin de competenţa la limba română, iar
pentru alţii era importantă ora de compoziţie.
CONCLUZII, SUGESTII
Din lipsa de timp am fost nevoiţi să suprimăm
unele răspunsuri şi să oferim mai puţină interactivitate, recurgându-se la
stilul prelegerii.
Ar fi bine pe viitor, în cazul unui curs scurt, de
trei zile, să propunem cursanţilor oferta de conţinuturi, ca ei să-şi aleagă foarte concret o temă mai importantă.
Tot această ofertă poate constitui programa
analitică pentru un curs deplin la didactica disciplinei limba română.
Aşadar,
propun următoarele teme:
Tema 1.CERINŢELE PENTRU O
LECŢIE MODERNĂ DE LIMBA ROMÂNĂ.
|
Care sunt
cerinţele pentru o lecţie modernă? Pe ce clasificări a tipurilor de
lecţii se axează învăţământul primar modern? Ce verbe nu se utilizează la
formularea obiectivelor operaţionale? Ce norme trebuie respectate la
formularea obiectivelor operaţionale Cum
se convertesc subcompetenţele în obiective?
|
Tema 2. SUGESTII METODICE PENTRU
PROIECTAREA ORELOR DE COMUNICARE ORALĂ.
|
Metode specifice şi mijloace
instrucţionale utilizate. Lectura imaginii. Eficienţa activităţilor de grup
în construcţia demersului comunicării. Ce este un atelier de discuţie?
Evaluarea competenţei de comunicare orală.
|
Tema 3. SUGESTII METODICE PENTRU PROIECTAREA ORELOR DE COMUNICARE SCRISĂ.
|
Ce este o competenţă de scriere ? Care sunt produsele competenţei de
scriere ? Ce este un atelier de scriere ? Care sunt etapele unui
atelier de scriere ? Care sunt etapele de realizare a compoziţiei ?
Metode de lucru pe parcursul orelor de compoziţie. Metode de evaluare a
competenţei de scriere ?
|
Tema 4. PROIECTAREA ORELOR DE LIMBA ROMÂNĂ DIN
PERSPECTIVA CURRICULUMUL MODERNIZAT .
|
De la curriculum spre proiectul didactic. Proiectul didactic –
construcţie şi realizare. Designul proiectului didactic. Cerinţe pentru un
proiect didactic eficient. Atelier de elaborare a proiectelor didactice de
lungă durată şi de scurtă durată.
|
Tema 5. TAINELE
CĂRŢII. SUGESTII PENTRU DESFĂŞURAREA ORELOR
|
Textul literar şi rolul său de
« regină ». Hermeneutica textului literar. Mecanismul de formare a
interesului, motivaţiei şi a atitudinii faţă de lectură. Resurse eficiente
utilizate în timpul orelor de lectură. Dinamica cititorului reflexiv. Tehnici
de intensificare a interesului faţă de carte/lectură. Ce este un atelier de
lectură. Cum se desfăşoară corect un atelier de lectură. În ce mod
monitorizăm lectura elevilor. Sfaturi pentru amenajarea bibliotecii clasei.
Calendarul de lectură. Jurnalul de impresii. Decada lecturii.
|
Tema 6. SUGESTII METODICE PENTRU PROIECTAREA
SECVENŢEI DE REFLECŢIE ŞI EXTENSIE
|
Feed-back – ul
lecţiei – verigă importantă în asigurarea retenţiei şi a transferurilor
mentale. Tehnici eficiente de
realizare a secvenței de reflecţie. Ce este debrifarea? Cum se
construiește un film al lecţiei? Cum realizăm conexiunile
între lecţiile-bloc?
|
SUBIECTELE CE VOR FI INCLUSE ÎN CERTIFICATUL CEPD
- Lectia moderna de limba română.
- Didactica disciplinei limba şi literaturii române din perspective curriculumului modernizat.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu