Asiguraţi demersul lectoral cu apariţiile editoriale prin cele mai diverse metode: excursii la librării, investigaţia on-line, analiza presei periodice la rubrica prezentărilor de carte, etc. În acest sens este binevenită, în timpul lecţiilor sau o dată pe săpătmână, rubrica Ştiri literare sau Ştiri din lumea cărţii!
Bucuraţi-vă de prezenţa fiecărei cărţi citite de către elevi, oferindu-le diplome, mici cadouri etc. E recomandabil să se instituie o expoziţie de cărţi citite, pe care vor fi ataşate numele elevilor care au citit aceste cărţi.
Căutaţi şi prezentaţi câteva cărţi din aceeaşi colecţie sau de acelaşi autor, aceasta va stimula foarte mult lectura!
Dăruiţi cartea pe care doriţi s-o citească elevul sau creaţi condiţii pentru ca elevii să-şi dăruiască unul altuia o carte, care va fi împachetată frumos. E o provocare reală de suscitare a interesului pentru lectură. O situaţie similară poate fi expedierea prin poştă a unui colet în care să fie o carte!
Evidenţiaţi, de fiecare dată înainte de a citi o carte, numele autorului, a ilustratorului şi neapărat a editurii. Creaţi o bază de date a autorilor, a ilustratorilor şi a editurilor, pe bbaza cărţilor citite de elevi.
Facilitaţi accesul la bibliotecile, librăriile municipale. Faceţi o promoţie specială de cunoaştere a acestora prin organizarea unor cafenele literare, serate de lectură. Participaţi activ în cadrul raftului cu schimb de carte: aduceţi o carte şi în schimb luaţi alta care este la moment pe raftul de schimb. http://erizanu.cartier.md/schimb-de-cari-709.html
Garantaţi ajutorul Dumneavostră elevilor care întâlnesc dificultăţi în alegerea unei cărţi, organizând prezentări de carte, expoziţii de postere (spre exemplu Citeşte şi tu!); proiecte literare : (spre exemplu Prima noastră carte despre cărţile citite), momente de lectură în cadrul orelor de limba şi lietratura română. Le veţi dezvolta ghidat preferinţa pentru lectură.
Hotărâţi cu elevii unde ar putea să-şi împărtăşească experienţa lecturii. Propuneţi în acest sens participarea la un cerc de lectură în care să invitaţi şi colegi din alte clase sau chiar alte şcoli.
Instauraţi în clasă un ritual de lectură ajustat de lumini, muzică clasică, ambianţă plăcută, asigurând liniştea continuă.
Justificaţi necesitatea discuţiei despre cartea citită. Organizaţi Lectura în doi, care va asigura lectura calitativă şi demersul explorativ al lecturii, precum şi o concurenţă sănătoasă în a citi activ. Confortul discuţiei despre cartea citită va crea disponibilităţi reale pentru o eventuală lectură de plăcere!
Kilometraţi itinerarul cărţilor citite de către elevi : o carte = 1 km !
Lăudaţi fiecare experienţă de lectură : lectura mai multor pagini de carte într-un timp scurt, participarea la cercurile de lectură, acţiunile legate de dăruirea unei cărţi, organizarea unei expoziţii de carte etc.
Mizaţi pe calitatea lecturii, asigurând valorificarea principiului re-lecturii, care orientează spre cultivarea cititorului reflexiv şi intensificarea experienţei lectorale cu fiecare pasaj recitit.
Nu ezitaţi să invitaţi diverse personalităţi care să-şi împărtăşească experienţa sa de cititor.
Oferiţi posibilitatea de a anunţa Cartea săptămânii sau Scriitorul săptămânii, în acest sens ghidajul către alegerea motivată a cărţii citite şi stabilirea priorităţilor de a deveni un bun cititor va fi asigurată.
Pregătiţi întâlnirea cu un scriitor sau cu alte personalităţi, asigurând demersul de lectură a cărţii ce se va discuta!
Restabiliţi ori de câte ori e posibil imperativul lecturii, prin suplinirea bibliotecii clasei, prin participarea la decada lecturii, prin organizarea activităţilor extracurriculare etc.
Subliniaţi în permanenţă eforturile copiilor care citesc sau care contribuie în îmbunătăţirea bibliotecii clasei!
Transmiteţi gustul, pasiunea dumneavoastră pentru lectură, citind împreună cu elevii, exprimându-vă atitudinea faţă de cărţile citite, apreciind anumite momente, evocând anumite pasaje, or, modelizarea în educaţie este prioritară oricăror legi şi reguli!
Utilizaţi cele mai neobişnuite metode pentru a menţine interesul pentru lectură : organizaţi târguri de lectură, licitaţii de cărţi citite, topuri literare, expoziţii de portrete ale personajelor literare, albume cu fan personaje literare, preselecţii de actori în simularea ecranizării cărţilor citite; judecăţi simulate ale personajelor literare, conferinţe de presă cu scriitori, etc.
Variaţi apropierea către lectură : introduceţi jurnalele de lectură, calendarele de lectură şi opinie, etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu