Schimbarea
culturii predării sau excluderea predării ar fi una din soluţiile
crizei.
Vă rog, să
nu demonstrăm repulsie faţă de ideea dată că să analizăm lucrurile la rece, să
vedem partea pozitivă a ei. Mulţi colegi se întreabă: Ce vom face dacă nu
vom mai preda? Care este rostul profesorului în şcoală dacă nu va preda? Poate
o şcoală să existe fără profesor?
Răspunsul îl
găsim prin altă întrebare: Ce fel de predare trebuie să avem ca aceasta să
nu fie exclusă?
În
conformitate cu The International Encyclopedia of Education, „predarea denotă
acţiunea întreprinsă cu intenţia de a produce învăţarea altei persoane” (p.
5087). Puţini însă înţeleg acest lucru şi abordează predarea ca un procedeu
exclusiv de transmitere a cunoştinţelor, deseori abordată printr-o expunere
clasică de idei, gânduri, definiţi.
Sensul
practic al cuvântului predare este distribuit prin prezentarea optimă a
conţinutului şi care prevede activităţi centrate pe demonstraţia sau povestirea
subiectului nou. Predarea clasică care există şi se perindă prin băncile
şcolare moderne, înseamnă un profesor în faţa elevilor care, de obicei, aduce
la cunoştinţa elevilor ceva nou.
Elementul de
noutate este privit doar prin posibilitatea predării.
Pentru mulţi
profesori procesul predării înseamnă activitatea lor didactică, exprimată
adesea printr-o simplă sintagmă: „eu predau istoria”, „eu predau matematica”,
„eu predau la clasele primare” etc.
Astfel de
argumentări sunt identice cu acţiunea lor propriu-zisă, adică predarea realizată
de zi cu zi în sens unidirecţional, de
transmitere. Sunt sigură că acest element trebuie privit viabil, însă maniera
cu care se va opera trebuie schimbată. Predarea pe care o cunoaştem cu toţii o
excludem sau o înlocuim cu sintagma predare pentru învăţare.
Dr. M. Marin,conf. univ.
Fragment din cartea Școala fără profesor?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu