Sursa:
https://ea.md/de-ce-a-ales-meseria-de-profesoara-mariana-marin-raspunde/?fbclid=IwAR3piQsFBw2cHzSw3o-V7I5pE4hhvrw0jXAPJdftQ6VwUURHuk29vvmH5e0
În contextul Zilei Profesionale a Profesorilor, am întrebat câțiva profesori de ce au ales să practice anume această meserie. Mariana Marin este doctor în științe ale educației, conferențiar universitar la USM. De ce a ales meseria de profesoară, aflați din rândurile de mai jos.
Daniela Gorincioi: De ce ați ales meseria de profesor?
Mariana Marin: Nu am decis niciodată să fiu pedagog, cel puțin nu-mi amintesc momentul dat, pentru că de mică „educam” piesele de șah, fiind copil de grădiniță. Le citeam din Albinuța și le puneam să „repete” după mine. Mai târziu, pe la 12-14 ani, am devenit profesoară pentru vecinii din bloc. Locuiam la etajul 5 și la „școala mea” veneau copii din blocurile vecine, toți având caiete și agende speciale semnate de mine.
Vocația pedagogică mi-am dezvoltat-o, urmând cinci ani de studii la Colegiul Pedagogic „A. Mateevici”, din orașul Chișinău (1991-1996), specialitatea Învățământ primar, apoi Facultatea de Litere a Universității de Stat din Moldova (1997-2002), specialitatea Limba și literatura română, apoi studiile doctorale la Institutul de Științe ale Educației (2002-2006).
Daniela Gorincioi: Ce face deosebită meseria de profesor?
Mariana Marin: Entuziasmul și dorința de a educa o societate cât mai prosperă. Colaborarea cu profesorii, schimbul de experiență, căutările permanente.
Daniela Gorincioi: Cum sunt elevii în ziua de azi?
Mariana Marin: Profesorii mereu au avut grade de comparație pentru generațiile anterioare de copii. Îmi amintesc când eram elevă, profesorii noștri menționau că precedenții erau mai buni și mai străduitori. Criteriul de comparație astăzi este altul. Tot mai mult auzim că elevii sunt altfel, că au multă energie, că sunt curioși și foarte deschiși.
Nouă, profesorilor, ne revine să învățăm a gestiona curiozitatea spre explorare și inovare. Energia elevilor e necesar s-o canalizăm în scopuri de învățare. Nu mai poți ține elevii cu mâinile pe genunchi sau cu poziția corectă în bancă. Aplicăm metode de învățare chiar și în mișcare.
Existența unor copii deschiși sau prea deschiși, cum se exprimă unii colegi, o putem cataloga drept atu. Deschiderea o folosim pentru a cultiva încrederea. Astfel, obținem rezultatele scontate.
Dacă un profesor vede elevii de astăzi ca fiind mai anevoioși, atunci eu îi contrazic și consider că noi trebuie să ne schimbăm tacticile de gestionare a învățării. Cel mai important atribut al pedagogului modern este calitatea de psiholog. Or, fiecare educator, profesor sau învățător trebuie să fie mai întâi psiholog.
Daniela Gorincioi: Cum vedeți viitorul meseriei de profesor în Republica Moldova?
Mariana Marin: În condițiile nesigure ale unei regiuni aflată în război, viziunea poate să fie prea romantică. Însă cu toate acestea, cred că profesorii sunt cei care generează o societate educată. Prin urmare, consider imperios necesară creșterea finanțării educației, promovarea unei imagini sănătoase despre profesie, o comunicare permanentă a comunității pedagogice cu decidenții.
Avem nevoie de o clasă politică responsabilă și profesionistă, nu doar oameni care fac populism de dragul guvernării și obținerii dividendelor la următoarele alegeri.
Dacă guvernanții lasă pe locul doi capitalul uman din educație, atunci vom fi primii de la coadă și nu vom izbuti niciodată să fim o țară dezvoltată, cu-adevărat europeană.
Nu fac parte din categoria celor care doar critică. Iată la ce voi munci eu personal și comunitatea celor mai buni profesori din țară pentru a asigura un viitor profesiei, dar și întregii societăți: siguranță și sănătatea în instituțiile educaționale, cultivarea încrederii în profesori, evaluarea centrată pe învățare, învățarea activă, motivarea învățării, digitalizarea intensivă a educației, regândirea rețelei de instituții de învățământ în municipiul Chișinău și totodată crearea condițiilor excelente pentru școlile de circumscripție, regândirea sistemului de formare inițială bazat pe multă practică, reconfigurarea formării continue în contextul școlilor de inovații și școlilor de aplicație, dezvoltarea parteneriatelor cu familia și acordarea consilierii familiilor în educația copiilor. Comunitatea universitară să constituie centru de creativitate, inovare și progres științific, asigurarea școlilor cu consilieri în carieră, dezvoltarea ofertei curriculare cu discipline vocaționale orientate spre profesiile viitorului etc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu